Brev:
Kost, søvn og tænder
4. august 2009
Alder:
9 mdr.
Kost, søvn og tænder
Hej Helen!
Jeg har læst dine mange gode svar og har nu selv meldt mig ind for at kunne stille dig nogle spørgsmål.
Vores dejlige datter er 9½ måned og har lige fået sine 2 første tænder i undermunden. Der er muligvis to fortænder på vej i overmunden.
Vores problem er, at hun for 2-3 måneder siden startede dagen mlm. kl 04.30 og 05.00. Her fik hun lidt flaske og efter 45 min. leg faldt hun i søvn igen blot for at vågne kl 7. kl 8 fik hun lidt grød og vand af sutteflaske. Hun vil ikke have hjemmelavet havregrød, så det har været Nestlé Godnatgrød eller anden "instant" grød. Til frokost spiste hun ½ skive rugbrød med leverpostej, ost el. lign. I takt med at hun fik mere fast føde sov hun mere og mere. Hun faldt i søvn mlm. 19 & 20. Sov til midnat, fik en flaske vælling og sov til kl 7 næste morgen.
Her på det sidste vil hun ikke have andet end sutteflaske og vand/sødmælk af kop. Alt vi putter i munden på hende spytter hun ud igen eller laver små opkast-bevægelser, som om maden kommer galt i halsen. Vi kan se at maden er yderst i munden, så vi ved at hun ikke er ved at kløjs. Nogle gange kaster hun dog også op.
Vi er lidt i vildrede fordi vi vil ikke sulte vores barn, så hun får flaske når hun ikke vil spise fast føde.
Vi bor i en etageejendom og er ikke altid gode til at komme ud at gå en tur med barnevogn/klapvogn, da barnevognen ikke må stå i opgangen og derfor skal slæbes op og ned hver gang - det er lidt svært når man kun er én.
I løbet af dagen sover hun kun 30-45 minutter et par gange og får i løbet af et døgn sammenlagt 11-12 timers søvn, hvilket jeg ikke synes er nok. Jeg mistænker at kosten gør at hun íkke sover så meget og meget let - vågner af ingenting.
Kære Helen, jeg håber du kan hjælpe med hvordan vi får vendt skuden mht. kosten, så søvnen forhåbentlig bliver bedre.
Hilsen
Lilleknud